Review: Advance Wars Dual Strike

Game voor 7 jaar en ouder Game bevat geweld

Het verhaal in het kort

In deze turn-based strategy game is de speler een van de Allied Nations commandanten die de gevreesde Black Hole Army moet tegenhouden. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft de speler een gevarieerd leger tot zijn beschikking. Per missie is de samenstelling van de troepen anders, waardoor elke keer een andere tactiek moet worden toegepast om de missie te volbrengen en dat maakt het spel erg uitdagend.

De spelervaring

Advance Wars is een turn-based strategy-game, een genre dat bekend is geworden met computerspellen als Civilization en Settlers. Het type spel is te vergelijken met de gezelschapspellen Stratego en Risk.

De speler mag per beurt zijn legereenheden opstellen en kan dan per eenheid aanvallen, bevoorraden, nieuwe eenheden maken, eenheden samenvoegen en gebouwen innemen. Daarna zal de computer hetzelfde doen. Het doel is om de computer per missie te verslaan en dat kan op twee manieren:

  1. Alle vijandelijke eenheden vernietigen.
  2. Het hoofdkwartier van de vijand innemen.

Tijdens het verloop van de missie is het mogelijk om speciale krachten in te zetten en de meest bijzondere is wel de kracht om twee beurten achterelkaar te kunnen inzetten: de Dual Strike. Deze Dual Strike kan het verloop van de missie behoorlijk bepalen, maar let op: de tegenstander kan dat ook.

De bediening met de stylus is intuïtief en grafisch ziet het spel er goed uit. De dialogen van de personages zijn in het Engels en om het spel goed te kunnen spelen en te begrijpen, is kennis van de Engelse taal wel een vereiste. De missies zijn in het begin te gemakkelijk en ze moeten dan ook als tutorial beschouwd worden. Ook zijn de hints tijdens deze missies te blokkerend waardoor het even duurt voordat de speler echt goed in het spel komt.

Het spelen van het spel is redelijk intuïtief en al snel is duidelijk wat de bedoeling is. Als een missie niet wordt volbracht, komt het spel met hints hoe het wel had gekund en is het mogelijk om de missie nog een keer te spelen.

Het leuke van dit spel is dat het de twee schermen van de DS goed gebruikt. Soms moet er op twee fronten tegelijkertijd worden gevochten. Daarnaast is het mogelijk om in speciale gevallen twee beurten achter elkaar uit te kunnen voeren. Juist deze extra mogelijkheden geeft dit genre haar charmes.

Educatieve waarde

Het meest educatieve onderdeel van het spel is logistiek. Zorgen dat de eenheden genoeg en op tijd bevoorraad worden is een belangrijk onderdeel. Naast de logistieke handelingen is de tactische aard van het spel erg belangrijk: het kan soms verstandiger te zijn om stap terug te doen en daarna beter uit te kunnen halen. Ook strategiëen als het opzetten van een hinderlaag en het op het verkeerde been zetten van de tegenpartij zijn nodig om het spel te kunnen spelen. Het spel zal de speler voornamelijk inzicht van handelingen trainen en de belangrijkste les die men zal leren is wel dat een handeling vergaande consequenties kan hebben.

Aanbevelingen

Minpunten

  1. De eerste missies worden te veel onderbroken met hints die niet echt nodig zijn.
  2. Het taalgebruik van een aantal personages is te hip en past niet bij het spel.

Pluspunten

  1. Er worden hints gegeven om de missie tot een goed einde te volbrengen.
  2. De besturing is intuitief.
  3. Het spel is niet snel uit te spelen.
  4. De mogelijkheden van de DS: het touchscreen en het tweede scherm, worden goed gebruikt.
  5. Verschillende spelvarianten zijn aanwezig, zodat het spel nog veelzijdiger is.
  6. Er is multiplayer support zowel voor spelers die het spel hebben als voor mensen die het spel niet hebben.

Al met al is dit een van de betere spellen die op dit moment voor de DS verkrijgbaar zijn.